Városlista
2024. május 1, szerda - Fülöp

Hírek

2012. Április 14. 14:07, szombat | Belföld
Forrás: mno

Mindent megváltoztathat a szenzációs magyar találmány

Mindent megváltoztathat a szenzációs magyar találmány

A gumibitumen kötőanyaggal készült útnak hosszabb az élettartama, kevésbé hajlamos a repedésre, valamint jobban ellenáll a deformáló erőknek.

Mondta el az MNO-nak dr. Bartha László, a Pannon Egyetem professzora, az új útépítési technika egyik feltalálója. Az ilyen eljárással készült utak 2004 óta épülnek hazánkban, és egyetlen sérülést sem látni rajtuk, tette hozzá.

Nem csak kátyúzására használható az úgynevezett gumibitumen, amelyet egyre több településen használnak az útépítéseknél – hangsúlyozta Bartha. A kötőanyagnak számos tulajdonsága különbözik az általánosan használtaktól, kutatása a Mol Nyrt. kutatóival együttműködve 2000 körül kezdődött a Pannon Egyetem Ásványolaj- és Széntechnológiai Tanszékén.

A professzor emlékeztetett arra, hogy akkor jelentősen megnőtt az utak terhelése, ami rontotta az egész hálózat minőségét. „Kutatásaink során kiderült, hogy a hagyományos kötőanyagok különösen hidegben könnyen repednek, ráadásul a 0 fok körüli átlagos hőmérsékletnél az említett folyamatok felgyorsulnak” – jelentette ki a szakember.

Sem nem bitumen, sem nem gumi

A kutató szerint keresték azokat az anyagokat, amelyek az úttestet rugalmasabbá teszik a külső hatásokkal szemben. Az úgynevezett nedves eljárás szerint a gumiőrleményt közvetlenül a bitumenhez keverik, ezáltal biztosítva az egyenletes minőséget, valamint az így módosított bitumen kedvezőbb, rugalmas tulajdonságait – ismertette a Pannon Egyetemen megvalósult fejlesztést a professzor. Ez az anyag sem nem bitumen, sem nem gumi, hanem a kettő közötti tulajdonságú kötőanyag, amely így az út használata során fellépő feszültségeket a rugalmasságával fel tudja venni, majd vissza is tud alakulni – tette hozzá.

Jobb minőség

„Az útépítéseket 2004-ben kezdtük el, így mostanra vannak olyan szakaszok, amelyeknek az életkora elérte a hét évet, és semmilyen jelentős sérülés nem látható rajtuk” – hangsúlyozta az egyetemi tanár. Veszprémben, Zalaegerszegen és Gyálon épült ilyen technikával út. A gumibitumennel épített utak alig lesznek drágábbak, mint a hagyományos bitumenes utak, de a minőségük lényegesen jobb lesz, mint a mostani utaké. A nagyobb útépítőcégek közül már többen használták ezt a technológiát vagy vizsgálták a gumibitument, de igazából az önkormányzatok érdeklődnek iránta.

Kevésbé kátyúsodik

Dr. Bartha László szerint az új gumibitumennek számos előnye van a hagyományos bitumennel szemben. Az ilyen kötőanyaggal készült útnak hosszabb az élettartama, kevésbé hajlamos a repedésre, valamint jobban ellenáll a deformáló erőknek, így nem alakulnak ki nyomvályúk. A kőzethez való kiváló tapadása miatt kisebb az aszfaltburkolatból való kőzetkipergés, ezért a gumibitumenes aszfaltút kevésbé kátyúsodik – mutatott rá a Pannon Egyetem szakértője.

Csökkenhet az ár

Az aggályok kapcsán úgy fogalmazott, sokan azért nem alkalmazzák még, mert túl kevés idő telt el a technika bevezetése óta. Bízik benne, hogy először Zalaegerszegen hamarosan elkezdődhet az ilyen gumibitumen gyártása, és felhasználásával a gumibitumenes aszfaltutak építése. „Az ár természetesen szerepet játszik a döntésekben, és mivel a korábbi technika kissé olcsóbb, amellett döntenek, de ha sokan meggyőződnek arról, hogy az új utak tartósabbak, akkor egyre nagyobb lehet az igény az új kötőanyag iránt” – fogalmazott.

A professzor reményét fejezte ki, hogy az útépítési pályázatoknál előnyben részesítik majd a gumibitumen használatát, ezáltal még jobban elterjedhet az új technológia használata. A szakember szerint megvan a lehetőség arra, hogy tovább csökkentsék a termék árát, a minőség javításával egyenes arányban. „Dolgozunk azon, hogy műanyag hulladékból nyert kötőanyaggal tovább javítsuk a gumibitumen minőségét” – tette hozzá.

mno

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 30. 13:36, kedd | Belföld

1,7 százalékkal nőtt a GDP

A bruttó hazai termék (GDP), a gazdaság teljesítménye 2024 első negyedévében 1,7 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden első becslése alapján.

2024. Április 30. 08:30, kedd | Belföld

MÁV-Volán: május 1-jén ünnepnapi menetrend szerint közlekednek a vonatok

Május elsején a vonatok az ünnepnapi menetrend szerint közlekednek, másnap már a megszokott munkanapi menetrend érvényes - tudatta a MÁV Zrt. kedden az MTI-vel.

2024. Április 30. 08:28, kedd | Belföld

Maruzsa Zoltán: cél a köznevelés digitalizációja

A kormány ebben a ciklusban a magyar köznevelés digitalizációját tűzte ki célul - jelentette ki a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára hétfőn Szolnokon.

2024. Április 30. 08:26, kedd | Belföld

Agrárminiszter: a brüsszeli elit feláldozta az európai gazdálkodókat a környezetvédelem oltárán

A brüsszeli elit feláldozta az európai gazdálkodókat a környezetvédelem oltárán, tehát alapvető változásra van szükség az uniós mezőgazdasági politikában, ami csak a jelenlegi brüsszeli elit leváltásával érhető el