Városlista
2020. július 16, csütörtök - Valter

Hírek

2019. Szeptember 06. 07:18, péntek | Életmód
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

Először azonosították a balkezesség genetikai utasításait

Először azonosították a balkezesség genetikai utasításait, amelyek jelentősen befolyásolják az agy egyes területeinek szerkezetét és működését - írta a BBC hírportálja.

Az oxfordi kutatók szerint elsősorban a beszéddel összefüggő területek érintettek, a balkezeseknek ezért talán jobbak a nyelvi készségei, azonban továbbra is rejtélyes az agyfejlődés és a domináns kéz kapcsolata.

Nagyjából tízből egy ember balkezes. Korábbi tanulmányok már bizonyították, hogy az öröklődés szerepet játszhat a kialakulásában, a részleteket azonban nem tárták fel.

A kutatók az Egyesült Királyság Biobank nevű projektje alapján dolgoztak, amely mintegy 400 ezer ember teljes genetikai térképét tartalmazza és 38 ezer balkezest találtak benne.

A Brain című szaklapban közölt tanulmány szerint négy olyan DNS-területet találtak, ami befolyásolta a balkezességet. A mutációk a sejtek belsejét szervező, úgynevezett citoszkeletont, a fehérjeszálakból álló bonyolult rácsot érintő utasításokban voltak. Hasonló mutációkat mutattak ki azoknál a csigáknál, amelyek balra csavarodó spirálú házat hordanak a hátukon. A citoszkeleton megváltoztatja az agy fehérállományának szerkezetét.

A balkezeseknél azt találták, hogy a két agyi félteke összeköttetései a beszéddel összefüggő területeken jobbak, koordináltabbak voltak, ebből következtettek a tudósok arra, hogy jobbak lehetnek a nyelvi készségeik, noha ezt még nem bizonyították.

A tanulmány kimutatta, hogy a balkezeseknél a skizofrénia kockázata kicsit nagyobb, a Parkinson-kóré azonban kicsit kisebb.

A tudósok szerint valószínű, hogy a jobb- és balkezességben 25 százalékban játszanak szerepet a gének, 75 százalék környezeti hatásokra, vagyis minden másra vezethető vissza.

A tanulmány a genetikai összetevőknek csak egy százalékát találta meg és csak a brit populációban, tehát a teljes képhez további tanulmányokra van szükség.

Címkék: balkezes, genetika

Ezek érdekelhetnek még

2020. Július 16. 14:06, csütörtök | Életmód

Online tanítják a stroke tüneteinek felismerését a Semmelweis Egyetem orvosai

Online tanítanak a stroke tüneteinek felismeréséről orvosok július 22-én, szerdán, a Semmelweis Egészségnapon - közölte a Semmelweis Egyetem szombaton az MTI-vel.

2020. Július 13. 17:06, hétfő | Életmód

A magyar lakosság harminc százaléka időjárás-érzékeny

A magyar lakosság harminc százaléka időjárás-érzékeny, tavalyhoz képest idén háromszor többen fordulnak orvoshoz időjárás okozta problémák miatt - közölte Pintér Ferenc meteogyógyász hétfőn az M1 csatornán.

2020. Július 13. 15:08, hétfő | Életmód

Az internetes zaklatás évekre összetöri az áldozatokat

A fiatalokat célzó internetes zaklatás (cyber bullying) évekre összetöri az áldozatokat - mondta Ormos Zoltán internetes szakjogász hétfőn az M1 csatornán.

2020. Július 10. 17:08, péntek | Életmód